Nú 50% korting! Voor elke consument is dit een trigger om iets te kopen. Bij de aankoop heb je namelijk het gevoel dat je geld bespaart. Daarnaast ben je bang dat je de hoge korting misloopt. Nu blijkt echter dat voornamelijk internetbedrijven kortingen verzinnen om de verkopen te stimuleren.

Meerderheid webshops gebruikt neppe kortingen

De consumentenbond onderzocht een aantal grote Nederlandse webshops en kwam tot een opvallende conclusie. Vrijwel elke webshop maakt gebruik van “nepaanbiedingen”. Bij bol.com zijn maar liefst 72,8%(!) van de van/voor- prijzen niet de prijzen die het bedrijf vóór de aanbieding hanteerde. In sommige gevallen is de kortingsprijs bij bol.com zelfs hoger dan de oorspronkelijke prijs voor een product. De impulsaankopen die met deze kortingen worden gestimuleerd kunnen grote invloed hebben op de persoonlijke begroting.

Na onderzoek gaven zowel bol.com als wehkamp.nl commentaar om de beschuldigingen van de consumentenbond. Beide bedrijven ontkennen dat zij hun klanten misleiden. De “van-prijs” zou de adviesprijs van de fabrikant zijn, en daarom dus niet gelogen. Het ACM onderneemt geen stappen tegen de webwinkels, maar vind het wel goed dat de consumentenbond aandacht besteedt aan de misleidende actieprijzen.

Grote invloed op uitgaven

Uiteindelijk is de vermelding van de adviesprijs natuurlijk gewoon een slim trucje om de verkopen te verhogen. Wees er daarom van bewust dat de door web shops vermelde kortingen vaak niet kloppen. Hierdoor wordt u minder snel getriggerd als u een hoge korting ziet. Dit kan dan weer leiden tot besparingen op uw maandelijkse uitgaven.

Cashflow van BankingTools geeft u helder inzicht in uw uitgaven bij webwinkels. Zo ziet u of er hier ruimte is voor bezuinigingen. Let dus op en laat u niet onterecht verleiden! Impulsaankopen zijn nooit verstandig, zeker niet als u moeite heeft met het in balans houden van uw inkomsten en uitgaven.