Een jaar geleden introduceerden wij Cashflow 5; een compleet nieuwe versie van ons ‘digitale huishoudboekje’. De introductie van zo’n nieuw programma is een intensief proces. Ik geef u graag een korte blik in de keuken.

De ontwikkeling

Sinds we in 2004 de eerste versie van Cashflow introduceerden, hebben we honderden updates en upgrades uitgebracht. Deze waren 10 jaar lang gebaseerd op de software waarmee we ooit zijn gestart. Door de ontwikkelingen bij banken, maar voornamelijk van PC’s en besturingssystemen, was het echt noodzakelijk om de basis helemaal te vernieuwen.

Uitgangspunten hierbij waren de nieuwe technische mogelijkheden van computers en natuurlijk de wensen van onze klanten. Hiervoor is met een grote groep klanten uitgebreid onderzoek gedaan en dit leidde tot een gedetailleerde beschrijving van ons nieuwe product. Op basis hiervan hebben wij Cashflow 5 in ongeveer één jaar ontwikkeld. Hierop volgend is de software door de eerste 1000 klanten uitgebreid getest. In november 2014 werd Cashflow 5 daadwerkelijk geïntroduceerd.

De eerste reacties

De eerste reacties liepen uiteen van heel lovend tot ‘erg wennen’. Dat laatste kwam vooral door de hele nieuwe Microsoft Office 2013-look die we Cashflow 5 hebben gegeven. Die verandering is ook door de critici toch wel geaccepteerd

Cashflow 5 bleek bij de introductie niet helemaal foutloos. Dat hadden we ook niet verwacht, want software is nooit volkomen foutloos te maken, omdat het wordt geïnstalleerd op 1001 verschillende PC’s die allemaal net even anders reageren.

Maar met de tienduizenden klanten die in de eerste maanden overstapten, kwamen  de laatste aandachtspuntjes snel boven water. Een echte ‘kiezel in de schoen’ was de saldoberekening. Met alle verschillende bankbestanden – die in het afgelopen jaar ook nog regelmatig zijn veranderd – bleek die soms niet te kloppen. Met hulp van onze klanten is dat euvel intussen helemaal opgelost.

Windows Updates en Virusscanners

Cashflow 5 maakt, veel meer dan zijn voorgangers, gebruik van de mogelijkheden van Windows. Dit maakt het programma sneller en stabieler.  Hiervoor is belangrijk dat de laatste updates op uw PC aanwezig zijn. Cashflow 5 zorgt er voor dat al die updates worden opgehaald, maar hierdoor lijkt het soms of het programma de eerste keren niet zo snel opstart.

Virusscanners willen wel eens roet in het eten gooien. Onze software wordt bij alle grote leveranciers van scannersoftware aangemeld. Hierdoor krijgt u geen viruswaarschuwing wanneer u Cashflow 5 installeert. Er is een aantal leveranciers van virusscan software waarbij de software niet aangemeld kan worden., Als onterecht een waarschuwing wordt getoond, kan de gebruiker hierop reageren. Bij voldoende reacties wordt de software dan als veilig aangemeld. Dit kan soms even duren.

Online Backup en Dubbelendetectie

We werden verrast door de vraag naar de online backup (het opslaan van uw backup in onze online BankingTools kluis). Omdat Cashflow 5 op 3 PC’s geinstalleerd kan worden, wordt dit nu ook veelvuldig gebruikt om administraties uit te wisselen. We hebben hiervoor een nieuw en veilig systeem gebouwd dat sinds september live is.

Iets waar we veel vragen over krijgen is de vernieuwde ‘dubbelen detectie’. Ondanks de verbeteringen in Cashflow 5 is dit niet sluitend te maken. Dit heeft een aantal  oorzaken. Bij banken kunnen verschillende bankbestanden worden gedownload (csv, txt, Mt940). Tussen deze bestanden zitten verschillen waardoor Cashflow ze niet kan identificeren als identiek. Een ander probleem is dat de transacties zelf soms veranderen. Zo kan een betaling die u in het weekeinde doet, naar de datum van de opvolgende maandag veranderen (de traditionele eerste verwerkingsdag van de bank). We hebben hiervoor een aantal extra controles opgenomen.

Overzetten administraties naar Cashflow 5

Bij de introductie van Cashflow 5 hebben we veel aandacht besteed aan het overzetten van uw administraties uit uw oude versies naar Cashflow 5.   De nieuwe software zoekt administraties uit oudere versies op, zet ze vervolgens om en bewaart ze. Dat gaat heel goed; we hebben hier bijna geen vragen over gekregen. Soms kan Cashflow 5 de oudere administraties niet vinden, dan kunnen deze via ‘backup’ en ‘restore’ worden overgezet. Alleen bij de echt oude administraties – uit versie 1,  2 of 3 – moet onze supportdesk helpen. Zij zetten die backup dan voor u om.

Resume

Terugkijkend denk ik dat de introductie van Cashflow 5 zonder grote problemen is verlopen. Nu we een jaar verder zijn, is zo’n 65% van onze klanten overgestapt. Klanten die overstapten hebben intussen een versie die probleemloos werkt, duidelijk inzicht geeft in uw financiële situatie, geschikt is voor alle moderne Windows versies en klaar is voor alle toekomstplannen die er liggen.